Przedstawiamy listę osób, które po ocenie prac przez jurorów otrzymały minimum 75 punktów:
Uczeń | Szkoła | Temat |
Klaudia Wierzgoń | Zespół Szkół nr 2, Jastrzębie – Zdrój | G.T1 Walory przyrodnicze, kulturowe i społeczne miejscowości/gminy położonej na Górnym Śląsku szansą na jej rozwój w XXI wieku (wizja – projekt rozwoju miejscowości /gminy w najbliższych 10 latach) |
Hanna Ochmann | II Liceum Ogólnokształcące im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Mikołowie | G.T1 Wizja gminy Wyry w najbliższych 10 latach |
Natalia Mazur | IV LO Tychy | G.T3 Dziś nieużytek – jutro innowacyjne Centrum Zdrowego Odżywiania. Propozycja zagospodarowania wybranego terenu zgodnie z ideą rozwoju zrównoażonego |
Sandra Famuła | I LO Olesno | G.T5 Projekt utworzenia nowego rezerwatu przyrody na obszarze Górnego Śląska – RP Bukowe Skały |
Marcin Szołtysek | V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie | H.T2 Historia życia codziennego Górnoślązaków i jej wykorzystanie w turystyce |
Alicja Tokarczyk | Zespół Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego Jastrzębie-Zdrój | H.T2 Historia życia codziennego Górnoślązaków i jej wykorzystanie w turystyce. Nikiszowiec jako perła turystyczna górnośląska |
Paulina Musiolik | Zespół Szkół Urszulańskich w Rybniku | H.T2 Historia życia codziennego Górnoślązaków i jej wykorzystanie w turystyce |
Anna Morys | II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej Katowice | H.T3 Pałace pamięci. Adaptacje historycznych założeń pałacowo-parkowych w regionie – tendencje, koncepcje, realizacje |
Tamara Kurek | I LO im. Leona Kruczkowskiego w Tychach | H.T4 Wielokulturowe społeczeństwo obywatelskie jako szansa rozwoju Górnego Śląska na przykładzie miasta Tychy |
Szymon Piecha | IV Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Rybniku | H.T4 Wielokulturowe społeczeństwo obywatelskie jako szansa rozwoju Górnego Śląska na przykładzie wybranej miejscowości |
Jerzy Konieczny | Zespół Szkół Poligraficzno-Mechanicznych w Katowicach | I.T1 Wodny świat Górnego Śląska. Gospodarcze, rekreacyjne i kulturowe atuty i możliwości |
Babuśka Jakub | V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie | I.T3 Mitologia i folklor Górnego Śląska. Czy utopce, Skarbnik i Meluzyna i inne straszki mogą pomóc w promocji regionu? |
Aleksandra Trawińska | I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego w Zespole Szkół nr 2 Siemianowice Śląskie | L.T4 Najlepszy śląski pisarz! Przedstaw twórczość wybranego twórcy, ukazując artyzm jego dzieł na tle tendencji we współczesnej prozie |
Barbara Kremiec | Zespół Szkół Urszulańskich w Rybniku | SziD.T1 Atrakcyjność i znaczenie wybranych zabytków techniki i śladów dawnego przemysłu jako potencjału dla rozwoju ruchu turystycznego (o skali regionalnej, krajowej, europejskiej) |
Aleksandra Chmielińska | II LO Rybnik | SziD.T2 Architektoniczne ikony. Modernizm międzywojenny i powojenny oraz współczesna śląska architektura jako tworzywo nowego obrazu regionu. |
Aleksandra Możdżeń | IV LO Katowice | SziD.T3 Muzyczny Górny Śląsk. Tradycje muzyczne Śląska i tytuł stolicy muzyki dla Katowic jako szansa dla nowego wizerunku regionu |
Mateusz Kowalski | Zespół Szkół Technicznych w Rybniku | SziD.T3 Muzyczny Górny Śląsk. Tradycje muzyczne Śląska i tytuł stolicy muzyki dla Katowic jako szansa dla nowego wizerunku regionu |
Anna Leśniewska | II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej Katowice | SziD.T4 SLŌNSKŎ GŎDKA W TEATRZE: NAIWNA PRÓBA CZY NOWA SZANSA DLA REGIONU? BADANIE OPINII DOTYCZĄCYCH OBECNOŚCI ŚLĄSKIEJ MOWY W PRZESTRZENI TEATRALNEJ |
Violetta Kowalska | ZSO nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Katowicach | SziD.T5 Kolory folkloru – od Zespołu Pieśni i Tańca “Śląsk” po regionalne zespoły folklorystyczne. Czy folklor śląski na scenie (muzyka, pieśń, taniec, strój ludowy) może być atrakcyjny dla widzów i czy potrzebny jest regionowi? Badania opinii społecznej. |
Finał VII edycji OWoGŚ odbędzie się w piątek 23 marca 2018 roku w Bibliotece Śląskiej w Katowicach.
Zgodnie z § 4. p. 4.2.3. Regulaminu zawody finałowe składają się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Część pisemna polega na wypełnieniu specjalistycznego testu, obejmującego wiedzę i umiejętności z każdej z czterech dziedzin:
- geografii regionu (treści przyrodnicze i społeczno-gospodarcze),
- historii Górnego Śląska ze szczególnym uwzględnieniem historii po 1740 roku,
- literatury dotyczącej regionu oraz dialektu śląskiego,
- sztuki i dziedzictwa kulturowego.
Do części ustnej kwalifikują się uczestnicy, którzy w części pisemnej spełnili następujące kryteria:
- przystąpili do testów w każdej z czterech dziedzin,
- w każdym z podejść (części tematycznej) uzyskali co najmniej 20% punktów możliwych do uzyskania w danej części,
- łącznie uzyskali co najmniej 50% punktów z sumy uzyskanej przez najlepszego uczestnika.
Część ustna odbywa się w tym samym dniu. Zadaniem uczestników jest przedstawienie swojej pracy konkursowej w formie prezentacji oraz udzielenie odpowiedzi na 2 pytania jury.
Materiały źródłowe do testu finałowego oraz szczegóły dotyczące przygotowania prezentacji oraz wymogi formalne zostaną podane uczestnikom finału na stronie internetowej Olimpiady, w terminie zgodnym z harmonogramem danej edycji, nie później niż na miesiąc przed terminem zawodów finałowych.
Zachęcamy nauczycieli i opiekunów do zabrania na finał również tych uczniów, którzy są zainteresowani udziałem w przyszłej edycji Olimpiady, aby mogli się zapoznać z formą wystąpień (maksymalna liczba osób towarzyszących to 4 osoby, prosimy o wcześniejsze potwierdzenie udziału na adres: slaskaolimpiada@gmail.com najpóźniej do 15 marca).